«افق قاف» منتشر شد

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ۱۳:۲۵ چاپ کد خبر: 175234
رشت- کتاب تذکره شاعران پایداری استان گیلان با عنوان «افق قاف» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تذکره شاعران پایداری استان گیلان» به نام «افق قاف» با نگارش و تدوین نویسنده، پژوهشگر و شاعر گیلانی «اسماعیل محمدپور» منتشر و وارد بازار کتاب شد.

«افق قاف» دربرگیرنده زیست نامه و اشاره ای به سروده های ۱۳۵ شاعر گیلانی با موضوع پایداری، مقاومت وطنی و جهان وطنی است که با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان به چاپ رسیده است.

اسماعیل محمدپور در مقدمه این کتاب یادآور شده است: «اساس شکل گیری این اثر، انگیزه ای بود که نگارنده را تشحیذ کرد تا به منظور ثبت آثار شاعرانی که طی چهار دهه در خصوص یکی از بزرگ ترین بن مایه های ادبیات معاصر جهان، یعنی پایداری، جنگ، میهن و دفاع مقدس، شعر سروده اند، جستاری مختصر صورت گیرد و حاصل آن در مجلدی برای عموم قابل دسترس باشد».

وی همچنین در بخشی دیگر از این دیباچه نوشته است: «کتاب حاضر مجموعه ای از سروده های پایداری شاعران گیلان را همراه با زیست نامه و اشاره ای به آثارشان دربرمی گیرد و دامنه تعریف «پایداری» در قرن معاصر از نهضت جنگل در گیلان گرفته تا قیام مردم مشهد در قضیه گوهرشاد، وقایع دهه پنجاه قم، تبریز، ورامین و دیگر شهرها و جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران در دهه ۶۰ شمسی، نهضت های مقاومت اسلامی شکل گرفته در منطقه غرب آسیا در دهه های اخیر، نهضت بیداری اسلامی و مقاومت مردمی عراق، سوریه و ایران در برابر تاتارهای عصر مدرن -تروریست های داعش- در سال های نه چندان گذشته و مفاهیم و موضوعات وطنی و جهان وطنی متوسع است. در همین دامنه تعریف است که شعرهای شمس لنگرودی، م. مؤید و بیژن نجدی با شعرهای غلامرضا رحمدل، بهمن صالحی و عبدالرضا رضایی نیا به یک نقطه تلاقی می رسند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان